7 eenvoudige tips om jouw leven bewuster te leven 

Hoe vaak doe je de dingen die je doet écht bewust? Hoe vaak sta je even stil bij wat je doet, of wat je zegt?

 

Hoe vaak race je maar door? Hoe vaak ben je alleen maar bezig en aan het rennen? Om alles op tijd af te krijgen, om op tijd ergens te zijn, of gewoon omdat je het maar gedaan wilt hebben. Vaak rennen we door onze dag zonder even een moment stil te staan. Om ons echt even heel bewust te worden van wat we doen, en hoe we het doen.

 

Want zo is de maatschappij, zo zijn we het gewend. Maar hoe fijn zou het zijn om iets meer stil te staan bij de dingen die we doen? Ook de kleine dingen, misschien wel juíst de kleine dingen? In dit blog geef ik je 7 tips om jouw leven bewuster te leven.

 

1.       Zet elke uur een reminder in je telefoon. Een reminder waardoor je even stilstaat, voelt waar je mee bezig bent. Merk op hoe je lichaam voelt, welke emoties je ervaart. Op die momenten vertraag je even, en haal je een paar keer diep adem. Om daarna weer verder te gaan waar je mee bezig was, maar dan met zachte aandacht.

 

2.       Plak post-its op een aantal plekken in huis waar je regelmatig komt. Bijvoorbeeld de badkamer, het toilet, de gang, je laptop. Op die post-its schrijf je teksten die je telkens weer even aan het denken zetten. Teksten als:

 

‘glimlach’

‘ik ben dankbaar’

‘ik mag’

‘ik doe het goed’

‘ik ben liefde’

 

Elke tekst die jou aanspreekt is goed. En telkens als je zo’n post-it ziet, sta je even stil bij wat je aan het doen bent, en laat je de tekst tot je spreken. Om daarna weer met zachte aandacht verder te gaan.

 

3.       Begin je dag met een (korte) meditatie. Als mama weet ik hoe moeilijk het kan zijn om hier een moment voor te vinden, maar het kan al heel eenvoudig. Bijvoorbeeld wanneer je onder de douche staat, of op het toilet zit. Richt dan al je aandacht op je ademhaling. Haal 3x diep adem door je neus, uit door je mond. Voel je voeten op de grond. Merk op wat je voelt in je lichaam. Of er spanningen zijn. En laat die spanningen met elke uitademing meer los. Merk op welke gedachten er zijn. Laat ze maar voorbijdrijven. Ze komen en gaan. En haal dan nog 3x diep adem. Jouw dag kan beginnen!

 

4.       Sta elke dag stil bij de dingen waar je dankbaar voor bent. Bijvoorbeeld voordat je gaat slapen. Dankbaar hoef je niet alleen te zijn voor de grote dingen. Maar juist ook voor alle kleine gebeurtenissen in je leven. Dankbaar voor die lieve extra knuffel van je kindje. Dankbaar die kleine handjes op je gezicht. Dankbaar voor de zon. Dankbaar voor je partner die achter je staat. Dankbaar voor je lieve ouders. Dankbaar voor het heerlijke eten van die avond. Dankbaar voor dat stuk chocolade waar je zo van genoot. Al die kleine, gewone, dagelijkse dingen. Sta er maar eens echt bij stil. Er is zoveel in je leven om dankbaar voor te zijn!

 

5.       Doe een week lang 1 kleine activiteit heel mindful. Bijvoorbeeld:

 

-          De trap oplopen

-          Naar de keuken lopen

-          Je tanden poetsen

-          Je make up afhalen

-          Een huishoudklusje

 

1 kleine activiteit, die je de hele week met al je aandacht blijft doen. De paar seconden of minuten die je daarvoor nodig hebt, blijf je met je aandacht volledig bij die activiteit. Wanneer je merkt dat je afdwaalt, glimlach je even naar jezelf. Want dit is nu eenmaal wat er gebeurt. En dan keer je met je aandacht weer terug naar die activiteit. 

 

6.       Zeg af en toe nee. Nee tegen weer een afspraak, terwijl je eigenlijk gewoon lekker thuis wilt zijn met je gezin. Maar zeg ook af en toe ‘nee’ wanneer je weer zoveel moet van jezelf. Wanneer het ego weer te streng is. Het is namelijk okay om af en toe even niets te doen, niets te moeten. Echt!

 

7.       Zie, hoor en voel. Probeer jezelf aan te leren om, wanneer je buiten loopt of fietst, om je heen te kijken. Dus niet in gedachten verzonken doorlopen, maar kijk naar de zon, de bladeren aan de boom, de vogels in de lucht. Voel de wind, de koude lucht langs je gezicht, zonnestralen op je huid. Hoor het geritsel van de bomen, het geluid van de wind, het gefluit van de vogels. Ervaar wat er allemaal is als je buiten bent.

 

Deze tips zullen je helpen om bewuster en met zachte aandacht door het leven te gaan. Een paar kleine aanpassingen in je dagelijkse leven maar met grote gevolgen!